Nyt on aika jättää tänään höpinät sikseen ja kerrata hieman näitä hoitoja mitä saan sekä veriarvojen seurannan tuloksia, jotta joku niistä kiinnostunut saisi hieman infoa (voihan tämäkin tietty mennä helposti höpinäksi, ainakin minun käsissäni).

Saan syöpääni siis Bek-hoitoa (kolmea eri sytostaattia) bleomysiini, etoposidi ja karboplatiini. Yksi hoitosykli on 3 viikkoa. Ensimmäinen viikko on rankka, sillä silloin saan kaikkina viitenä arkipäivänä sytoja. Toisella ja kolmannella viikolla saan vain kerran/vko ja silloin vain ja ainoastaan bleomysiiniä. Tätä hoitosykliä on minulle määrätty 4 kappaletta, eli yhteensä 12 viikkoa. Tällä hetkellä olen melkein puoli välissä...ensi viikko enään niin silloin on takana kuuden viikon hoidot.

Sytostaatteja annettaessa verikokeilla tarkkaillaan tiettyjä arvoja, jotta ei pääse liian huonoon kuntoon tai että potilaan keho on tarpeeksi vahva ottamaan seuraavat määrätyt salpaajat vastaan. Tärkeimpiä arvoja ovat hemoglobiini, leukosyytit ja trombosyytit (näitä seurataan viikottain) ja lisäksi kolmen viikon välein otetaan CA12-5 eli ns. syövän merkkiaine/ kasvainmarkkeri.

Hemoglobiini: ”verenpuna”, rautapitoisuus, happikuski. Sytostaatit saattavat laskea tätä arvoa. Normaaliarvo naisella 117-155

Leukosyytit: valkosoluja,päätehtävä tulehdusten torjuntapäällikkö. Arvo nousee tulehduksissa. Sytostaatit saattavat laskea tätä arvoa. Normaaliarvo aikuisella 3,4-8,2

Trombosyytit: verihiutale ja veren hyytymispäällikkö. Arvo nousee tulehduksissa. Sytostaatit saattavat laskea tätä arvoa. Normaaliarvo aikuisella 150-360

Arvot ovat pysyneet minulla viikko toisen jälkeen hoidoista huolimatta hyvinä. Ainoastaan trombot ovat jostain syystä koholla.. Johtuneeko sitten siitä, kun minulla on ollut kuumeilua ennen kasvaimen leikkausta ( 2 kk yli 38c päivittäin) ja leikkauksen jälkeen päivittäin 37,0-37,4c (myös nyt 2 kk ajan). Tässä taulukko arvoista: 

 


 

Hb

B-Leuk

B-Trom

CA12-5

Ennen leikkausta

99

11,3

533

190

Syto Vko 1

120

9,2

550

27

Vko 2

126

9,7

436

-

Vko 3

118

6,2

484

-

Vko 4

119

5,1

510

18

Vko 5

120

8,1

608

-

Hb on mulla pysynyt oikein hyvänä! Leukot ja trombot ovat olleet taasen koholla.. viikonloppuna minulla oli lämpöä 37,4 iltaisin, joten uskoisin sen liittyvän johonkin tulehdustilaan?! Ainakaan kukaan lääkäri osastolla ei ole tuohon lämpöilyyn puuttunut. Voipi olla, että jään loppuiäkseni tällaiseksi ”ylilämpöiseksi” kuumakalleksi:) CA12-5 on tippunut hurjaa vauhtia ja tuo luku kertoo, että sen ei todellakaan tarvitse olla tuhansia, ennekuin on syöpä... niinkuin se yksi hoitaja minulle alkuaikoina sanoi. Tuo merkkiaine yksinään ei kerro syövästä, se on vain yksi niistä asioista, jonka avulla voidaan näin olettaa.

Huh. Johan oli painavaa asiaa. Täytyy keksiä jotain kevyempää tähän loppuun:)

Mulla on muuten ollut joulu koko syksyn. Mä saan ihanan paljon postia ja paketteja kotio. Eilen lähdin hakemaan pakettia, joka ei ollut mahtunut meidän laatikkoon ja tullessani postireissulta, minulla oli NELJÄ pakettia/kirjettä. 2 niistä olin itse tilannut (koitin vähän huijata teitä...) elämäni ensimmäinen peruukki Englannista ja styroksinen irtopää säilytykseen, lisäksi sain vihdoin tilaamani takin ja housut, jotka on tarkoitettu mahottomaan ulkoiluun ja itsensä virkistämiseen:) Takki on vaaleanpunainen... kovasti kyllä mietin, että pitäisikö se vaihtaa mustaan, kuitenkin. Ettei kukaan vain sekoittaisi minua suureen possuun ja vahingossa paistaisi minut kinkkuna joulupöytään.. Haluaisin kyllä nähdä sen uunin, mihin minä mahtuisin.

Kaiken tämän lisäksi ihana veljeni ja hänen avovaimonsa Käpy lähettivät varsinaisen yllätyspaketin, täynnä kaikkea hauskaa. Vaaleanpunaiset syömäpuikot (lasten kylläkin–ei haittaa), vaaleanpunaisessa paketissa käsinpoimittua oolong-lehdistä tehtyä teetä (kerätty 1800m korkeudesta vuorilta, huh!), musiikkia, lämmikettä Ukko-kullalle ym.ym.ym. Ja vielä tämän päälle sain postissa uuden PIPON Tiinalta!! Jippppiiiiii! Mulla on kohta hirrrrmuinen kasa pipoja, tulis jo talvi ja mielettömät pakkaset!! Ei kuulkaa meikäläisen päätä tule palelemaan.